Amal ja hänen vanhempansa riitelevät

Amal on 16-vuotias. Hän tuli Suomeen vuoden ikäisenä vanhempiensa kanssa. Hän on perheen vanhin tytär. Perheeseen kuuluu neljä nuorempaa lasta.

Amalin isä työskentelee ravintolassa ja äiti on lasten kanssa kotona. Amal on usein iltaisin ja viikonloppuisin isän apuna ravintolassa. Hänen täytyy myös auttaa äitiä nuorempien lasten hoidossa.

Tuttava kertoi vanhemmille, että hän oli nähnyt Amalin perjantaina aseman lähellä humalassa. Amal liikkui porukassa, jossa oli vanhempia poikia.

Asiasta syntyi iso riita kotona. Vanhemmat huusivat, että Amal rikkoo perheen sääntöjä ja pilaa heidän maineensa. Isä sanoi, että kunnollinen tyttö ei liiku myöhään ulkona poikien kanssa, kuten suomalaiset nuoret.

Amal ei enää päässyt viikonloppuisin ulos ystäviensä kanssa. Hän alkoi kapinoida vanhempien valtaa vastaan. Riidat vanhempien kanssa pahenivat ja niitä oli usein. Erään rajun riidan jälkeen Amal karkasi kotoa ja meni nuorten turvataloon , josta hänen ystävänsä olivat kertoneet.

Turvatalossa Amal kertoi, että vanhemmat vahtivat häntä liikaa. Hän sanoi, että hän pelkää vanhempiaan.

Turvatalon työntekijä soitti vanhemmille ja kertoi, että tyttö oli turvatalossa. Hän pyysi vanhempia neuvotteluun. Isä raivostui puhelusta. Hän oli kuullut, että Suomessa viranomaiset voivat ottaa lapsen pois kotoa.

Isä sanoi, että he ovat noudattaneet Suomen lakeja, mutta heillä on omat arvonsa ja tavat kasvattaa lapsia. He tietävät, mikä on heidän lapselleen hyväksi.

Isälle kerrottiin, että neuvottelussa on kyse keskustelemisesta, ei mistään muusta. Keskustelu voi auttaa perhettä selviämään vaikeasta tilanteesta. Isä sanoi, että tyttö pitää lähettää kotiin. He saavat riittävästi apua omilta tutuiltaan.

Riidat sovitellaan ilman lastensuojelua

Lopulta vanhemmat suostuivat keskusteluun turvatalon työntekijän kanssa. Keskustelussa kävi ilmi, että vanhemmat eivät ole lyöneet Amalia. Vanhemmat tiesivät, että Suomen laki kieltää lapsen lyömisen.

Amal oli kuitenkin sitä mieltä, että hän ei voi elää vanhempiensa kanssa. Vanhemmat rajoittavat liikaa hänen elämäänsä.

Vanhemmat tunsivat itsensä hyvin avuttomiksi. He olivat sitä mieltä, että heille kuuluva valta oli otettu pois. He eivät keksineet, mitä he voivat tehdä, kun riidat Amalin kanssa ovat niin rajuja. Vanhempien mukaan tyttö haluaa sellaisia vapauksia, joihin he eivät voi suostua.

Keskustelussa Amal kertoi, että oli kuullut kaveriltaan lastensuojelusta. Kaveri oli sanonut, että lastensuojelu auttaa, jos lapsi haluaa päästä pois kotoa.

Työntekijä kertoi Amalille, että tässä tapauksessa koti on paras paikka lapselle. Amal ei tarvitse lastensuojelun apua. Lastensuojeluilmoitusta ei tehty, vaan perheen kanssa sovittiin uusi keskustelu turvatalossa.

Keskustelussa Amal ja vanhemmat pystyivät sanomaan mielipiteensä ilman, että siitä syntyi riita. Amal ymmärsi, että hän ei voi itse päättää kaikista tekemisistään. Vanhemmat myönsivät, että heidän on vaikea hyväksyä lapsensa uusia asenteita ja tapoja. He kuitenkin yrittävät luopua joistakin tiukoista vaatimuksista.

Lopulta Amal ja vanhemmat pääsivät ratkaisuun. He sopivat, että jos riidat jatkuvat, Amal voi asua vähän aikaa tuttavaperheen luona. Tuttavaperhe asui toisella paikkakunnalla.