Hyppää sisältöön

Äiti ei jaksa yksin

Äiti on tullut Suomeen yksin kuuden lapsensa kanssa. Elämä uudessa maassa on vaikeaa, ja äiti väsyy. Päiväkodin työntekijät huolestuvat. He kertovat, että äiti voi saada apua. Yhdessä sovitaan, että perheelle pyydetään apua sosiaalihuollosta.

Perhetyöntekijä alkaa käydä perheen kotona. Lisäksi äiti saa apua kotipalvelusta kotitöihin ja asioiden hoitamiseen. Pikku hiljaa elämä sujuu paremmin.

Elämä uudessa maassa on vaikeaa

Äiti on tullut Suomeen pakolaisleiriltä kuuden lapsen kanssa. Perheen isä sairastui ja kuoli leirillä.

Perhe pakeni kotimaasta, koska siellä oli sota. Äidillä on suuri huoli sukulaisista, jotka ovat jääneet sodan keskelle. Äiti ei ole käynyt koulua. Hän ei osaa lukea ja kirjoittaa.

Muutto Suomeen oli vaikea. Äidin on vaikeaa tottua uuteen maahan ja kulttuuriin. Perhe asuu kerrostalossa, jossa on tarkkoja sääntöjä. Niitä on vaikeaa muistaa. Naapurit ovat vihaisia, kun lapset juoksevat iltaisin sisällä. Kaikkialla on sääntöjä ja ohjeita, joita äiti ei osaa lukea.

Äidin on vaikeaa hoitaa asioita uudessa maassa. Äiti ei tiedä, kuka voi auttaa eri asioissa. Viranomaisten kanssa on siksi hankalaa asioida. Äiti ei osaa kelloa hyvin. Siksi hän menee toimistoon joskus väärään aikaan, ja tulkki on jo lähtenyt.

Äiti väsyy

Perheen neljä lasta on hoidossa päiväkodissa. Kaksi lasta käy koulua. Koulusta ja päiväkodista tulee usein kirjeitä ja papereita, mutta äiti ei osaa lukea niitä. Hänellä ei ole tuttuja ihmisiä, jotka voisivat auttaa.

Lopulta äiti väsyy ja masentuu. Hänellä on paljon huolia, ja hän valvoo öisin. Hänellä on ikävä sukulaisia. Äiti ei jaksa viedä lapsia päiväkotiin joka päivä. Hän ei jaksa siivota, pestä vaatteita ja hoitaa asioita. Kun isommat lapset tulevat koulusta, he yrittävät huolehtia pienistä lapsista.

Äiti hakee apua yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa

Päiväkodin työntekijät keskustelevat äidin kanssa. He kertovat, että äiti voi saada apua sosiaalihuollosta. Äiti ja työntekijät päättävät yhdessä hakea apua. Lue lisää sivulta Sosiaalihuollon asiakkaaksi.

Sosiaalityöntekijä tapaa äidin ja lapset. Ensin he keskustelevat perheen ongelmista. Sitten työntekijä kertoo, miten sosiaalihuolto voi auttaa.

Perhe saa apua sosiaalihuollosta ja järjestöiltä

Perheen avuksi tulee perhetyöntekijä. Hän keskustelee äidin kanssa ja auttaa äitiä hoitamaan asioita. Lisäksi perhe saa apua lapsiperheiden kotipalvelusta. Kotipalvelun työntekijä auttaa siivoamisessa ja muissa kotitöissä. Pikku hiljaa kotityöt alkavat sujua paremmin.

Perhetyöntekijä auttaa äitiä hoitamaan asioita toimistoissa ja viranomaisten kanssa. Hän myös auttaa äitiä tilaamaan ajan lääkäriin. Äiti saa apua masennukseen ja nukkumiseen.

Perhetyöntekijä kertoo äidille ryhmästä, jossa tehdään käsitöitä. Äiti alkaa käydä ryhmässä ja virkistyy, kun tapaa muita ihmisiä. Ryhmä löytyy järjestön avulla.

Toisen järjestön avulla löytyy tukihenkilö perheelle. Hän tapaa perhettä kaksi kertaa kuukaudessa. Tukihenkilö ulkoilee ja leikkii pienten lasten kanssa. Lisäksi hän auttaa isompia lapsia läksyissä. Joskus tukihenkilö vain juttelee äidin kanssa.

Äiti alkaa voida paljon paremmin, ja tukihenkilö auttaa perhettä säännöllisesti. Yhdessä päätetään, että perhetyöntekijän käynnit loppuvat.

Lue seuraavaksi

Apua lapsen nepsy-vaikeuksiin

Lue lisää nepsy-vaikeuksista

Väkivalta perheessä

Lue lisää väkivallasta perheessä

Nuori on vaikeuksissa

Lue lisää nuoren vaikeuksista

Sanasto

Lastensuojeluun liittyy monia käsitteitä. Sanastossa kerrotaan mitä tärkeimmät käsitteet tarkoittavat.

Näytä sanasto

Sulje