Elämä uudessa maassa on vaikeaa

Äiti tuli pakolaisleiriltä Suomeen yksin kuuden lapsensa kanssa. Perheen isä oli kuollut pakolaisleirillä sairauteen.

Äiti pakeni kotimaasta, koska siellä oli sota. Äiti oli huolissaan, mitä isoäidille ja muille sukulaisille käy. He olivat jääneet sodan keskelle. Kotimaassaan äiti ei ollut käynyt koulua. Hän ei osannut lukea tai kirjoittaa.

Äidistä tuntui, että muutto Suomeen oli vaikea. Hänen piti sopeutua uuteen maahan ja kulttuuriin.

Suomen ilmasto oli erilainen kuin kotimaassa. Talvella satoi lunta. Sitä perhe ei ollut koskaan nähnyt.

Perhe asui kerrostalossa. Asumiseen liittyi tarkkoja sääntöjä, joita oli vaikea muistaa. Naapurit olivat vihaisia, kun lapset juoksivat ja tömistivät kotona illalla leikkiessään. Kaikkialla oli kirjoitettuja sääntöjä ja ohjeita, joita äiti ei osannut lukea.

Viranomaisten kanssa asiointi oli monimutkaista, eikä äiti tiennyt, kuka voi auttaa missäkin asiassa. Kellonaikoja oli vaikea opetella. Joskus jokin asia jäi hoitamatta, koska äiti meni toimistoon väärään aikaan, ja tulkki oli jo lähtenyt.

Äiti väsyy

Perheen neljä lasta olivat päiväkodissa ja kaksi lasta alakoulussa. Koulusta ja päiväkodista tuli kirjeitä ja papereita ainakin kerran viikossa.

Äiti pyysi tuttavilta, että he kertoisivat, mitä papereissa luki. Aina lähellä ei ollut tuttavaa, joka olisi auttanut lukemaan kirjeitä.

Äiti oli hyvin väsynyt. Hänellä oli niin paljon huolia, että hän ei voinut nukkua. Hänellä oli ikävä kaukana asuvia sukulaisia. Hän itki usein.

Lopulta äiti ei jaksanut viedä lapsia päiväkotiin joka päivä. Väsymys, huoli ja suru aiheuttivat sen, että hän hermostui lapsilleen usein. Hän huusi lapsille ja halusi joskus lyödä heitä, jos he eivät olleet hiljaa. Hän ei jaksanut pestä pyykkiä tai huolehtia lasten vaatteista. Kun vanhemmat lapset tulivat koulusta, he yrittivät huolehtia pienemmistä lapsista.

Äiti saa apua lastensuojelusta

Kun lapset olivat usein pois päiväkodista, päiväkodin työntekijät huolestuivat. He kertoivat äidille, että hän voi pyytää apua lastensuojelusta. Päiväkodin työntekijät ja äiti päättivät yhdessä hakea apua lastensuojelusta.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä tapasi äidin ja lapset. Sosiaalityöntekijä kysyi ensin, mitä ongelmia perheessä on. Sitten hän kertoi, miten lastensuojelu voi auttaa.

Äiti antoi luvan, että sosiaalityöntekijä saa puhua päiväkodin työntekijöiden ja opettajien kanssa, kun lastensuojelutarve selvitetään .

Perheen avuksi tuli perhetyöntekijä . Hän tuli auttamaan äitiä päivittäisissä asioissa.

Perhetyöntekijä teki kotitöitä yhdessä äidin kanssa. Hän oli yhteydessä eri viranomaisiin ja auttoi äitiä hoitamaan asioita viranomaisten kanssa. Tapaamisissa oli apuna tulkki.

Perhetyöntekijä kävi perheessä auttamassa joka toinen viikko sovittuun aikaan. Äidille tilattiin aika lääkärille. Lääkäri auttoi äitiä selviämään unettomuudesta ja masennuksesta.

Perhetyöntekijä kertoi äidille naisten ryhmästä, jossa tehtiin erilaisia käsitöitä. Äiti alkoi käydä ryhmän tapaamisissa. Ryhmässä oli myös kaksi samaa kieltä puhuvaa naista. Äidin mielestä ryhmän tapaamiset olivat hyvin virkistäviä.