Riidat pahenevat

Perheeseen kuuluvat isä, äiti, 3-vuotias tyttö ja 9-vuotias poika. Perhe muutti Suomeen kaksi vuotta sitten.

Sopeutuminen uuteen maahan oli vaikeaa. Suomen kieli oli hankalaa, ja perheellä oli taloudellisia vaikeuksia. Isällä ei ollut työtä, joten perheellä oli välillä hyvin vähän rahaa. Tunnelma perheessä oli kireä.

Kerran isän ja äidin välillä alkoi raju riita. He huusivat toisilleen kovaan ääneen. Riidan aikana kaatui huonekaluja ja tavaroita putosi lattialle. Huutaminen ja kolina kuuluivat naapuriin asti.

Naapuri soitti poliisille, koska hän epäili perheväkivaltaa. Poliisipartio tuli tarkistamaan tilanteen. Isä ja äiti rauhoittuivat, mutta poliisi teki tapauksesta lastensuojeluilmoituksen.

Perheväkivalta on kielletty laissa

Vanhemmat ja lapset kutsuttiin sosiaalitoimistoon tapaamaan sosiaalityöntekijää . Isä ja äiti keskustelivat sosiaalityöntekijän kanssa riidan syistä.

Vanhemmat eivät halunneet kertoa riidasta. Heidän mielestään se oli perheen oma yksityinen asia. He sanoivat, että perheessä on kaikki hyvin. Oli helpompi kertoa, että rahat eivät riitä tai että on vaikea saada työtä.

Sosiaalityöntekijä kertoi vanhemmille lapsiperheiden palveluista. Lisäksi sosiaalityöntekijä sanoi, että väkivalta perheessä on rikos. Lapsen lyöminen tai muu ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomen laissa.

Vanhemmat saivat sosiaalipäivystyksen ja turvakodin puhelinnumerot, jos uhkaava riita toistuu.

Perheväkivaltaan voi saada apua

Tilanne perheessä oli vähän aikaa rauhallinen. Muutaman kuukauden kuluttua syntyi jälleen riita. Syynä oli iso puhelinlasku.

Isä suuttui, koska perheellä ei ollut rahaa maksaa puhelinlaskua. Isä hermostui ja löi äitiä ja 9-vuotiasta poikaa.

Äiti ja lapset pakenivat riitaa naapuriin. He pyysivät, että naapuri soittaa turvakotiin heidän puolestaan.

Äiti ja lapset menivät turvakotiin, jossa he saivat ensin rauhoittua ja levätä. Sen jälkeen turvakodin henkilökunta ja lastensuojelun sosiaalityöntekijä alkoivat selvittää perheen tilannetta. He miettivät, miten he voivat auttaa perhettä.

Väkivallasta keskusteltiin vanhempien kanssa ja erikseen lasten kanssa. Sosiaalityöntekijä kertoi, että tällaisessa tilanteessa sosiaaliviranomaisten pitää toimia. Viranomaisilla on velvollisuus puuttua tilanteeseen, jos perheen riitoihin liittyy väkivaltaa.

Keskustelujen jälkeen isä suostui tapaamaan työntekijän, joka työskenteli väkivaltaa käyttäneiden miesten kanssa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja perheen tapaamiset jatkuivat monta kuukautta. Yhteistyön aikana vanhemmat saivat apua raha-asioiden ja muiden asioiden hoitamisessa.

Sosiaalityöntekijä auttoi äitiä pääsemään suomen kielen kurssille. Hän auttoi myös hakemaan päiväkotipaikan perheen tytölle.

Sosiaalityöntekijän avulla 9-vuotias poika sai harrastuksen. Hän alkoi pelata jalkapalloa urheiluseurassa. Sosiaalitoimi antoi rahaa harrastuksen maksamiseen.

Isä jatkoi käyntejä väkivaltaa käyttäneiden miesten keskusteluryhmässä. Hän aloitti myös työllistymiskurssin. Kurssin jälkeen hänellä on paremmat mahdollisuudet saada työtä.