Avohuollon tukitoimet
Usein vanhemmat pelkäävät, että lapsi viedään pois heiltä. Tarkoitus on kuitenkin auttaa lasta niin, että hän voi asua omassa kodissaan ja oman perheensä kanssa. Tällaisia palveluita kutsutaan avohuollon tukitoimiksi.
Avohuollon tukitoimet ovat aina vapaaehtoisia. Suurin osa lastensuojelutyöstä on avohuollon tukitoimina.
Avohuollon tukitoimia ovat esimerkiksi:
Kotipalvelu
Kotipalvelu tarkoittaa, että joku ammatti-ihminen auttaa perhettä esimerkiksi lastenhoidossa, ruuanlaitossa, pyykinpesussa tai siivoamisessa.
Kotipalvelun tarkoitus on estää ongelmien syntyminen.
Perhetyön apu suoraan kotiin
Perhetyö voi olla keskustelua, neuvoja ja tukea vanhemmille lasten kasvatuksessa.
Se voi olla apua asioiden hoitamisessa ja kodinhoidossa. Se voi myös olla toimintaa, joka lisää lapsen hyvinvointia.
Tukihenkilö tai tukiperhe
Lapsi tai perhe voi saada tukihenkilön tai tukiperheen. Tukihenkilö on aikuinen, joka auttaa esimerkiksi koulutehtävissä tai on mukana harrastuksissa.
Tukiperhe on tavallinen perhe, jonka luokse lapsi voi mennä esimerkiksi viikonlopuksi. Tukihenkilöt ja tukiperheet saavat koulutusta tehtäväänsä.
Vertaisryhmä
Vertaisryhmät ovat ryhmiä, joissa ryhmän jäsenet keskustelevat omasta tilanteestaan. Kaikki ryhmän jäsenet ovat samassa elämäntilanteessa.
Usein ryhmän jäsenet tekevät erilaisia asioita yhdessä. He esimerkiksi valmistavat ruokaa tai tekevät käsitöitä. Samalla he voivat jutella ja tutustua toisiinsa.
Kerhoissa ja ryhmissä maahanmuuttajat voivat tavata toisiaan ja tavallisia suomalaisia.
Hoito ja terapiapalvelut
Lapselle on järjestettävä hoitoa ja terapiaa, jos hän tarvitsee sitä. Jos lapsella on oppimisvaikeuksia, koulupsykologi ja koulukuraattori etsivät hänelle oikeat palvelut.