Väkivalta perheessä
Väkivallan käyttö on Suomessa aina rikos. Perheenjäsenet eivät saa lyödä toisiaan. Myöskään henkistä väkivaltaa, kuten uhkailua tai pelottelua, ei saa käyttää. Kenenkään ei tarvitse myöskään jäädä yksin kohdatessaan väkivaltaa.

Apua on saatavilla niin väkivallan uhrille kuin tekijällekin. Voit soittaa auttavaan puhelimeen kertomatta nimeäsi.
Väkivallan kohteeksi tai sen uhan alle joutunut voi tarvittaessa päästä turvakotiin, jossa saa olla turvassa. Turvakodista saa ohjausta asioiden järjestämiseen.
Myös monet järjestöt tarjoavat apua ja tukea sekä uhrille että tekijälle, muun muassa erilaista vertaistukiryhmätoimintaa. Kysy vertaistukitoiminnasta tarkemmin oman kuntasi lapsiperheiden sosiaalineuvonnasta tai -palveluista.
Lue seuraavaksi
Haitalliset perinteet
Lapsen oikeudet
Erotilanteet
Sanasto
Lastensuojeluun liittyy monia käsitteitä. Sanastossa kerrotaan mitä tärkeimmät käsitteet tarkoittavat.